Zašto je važan magnezij?

Posljednjih godina magnezij se strelovitom brzinom popeo na ljestvici popularnih dodatka prehrani – što zbog činjenice da je esencijalan za osnovne fiziološke funkcije organizma, što zbog svoje pristupačnosti i neškodljivosti. Magnezij igra izuzetno važnu ulogu u metabolizmu, a o tome svjedoči i činjenica da je potreban za odvijanje više od 300 enzimskih reakcija u tijelu.
Autor: Doc.dr.sc. Darija Vranešić Bender/Laudato Photo: www.ljepotaizdravlje.hr utorak, 30. rujna 2014. u 10:25
Potreban nam je u količini od 300 do 420 mg dnevno, ovisno o dobu i spolu (muškarcima je potrebno više magnezija nego ženama), a službena preporučena dnevna doza iznosi 375 mg.

Studije pokazuju kako približno polovina ljudi u razvijenim zapadnim zemljama ne unosi propisane količine magnezija putem prehrane. Budući da su najbogatiji izvori magnezija sjemenke, orašasti plodovi i žitarice, ne čudi što je prehrana siromašna tim mineralom, posebice uzmemo li u obzir da se tipična zapadnjački orijentirana prehrana temelji uglavnom na industrijski prerađenoj hrani i vrlo rijetko sadrži značajne količine namirnica bogatih magnezijem. U tim su situacijama posebno korisni dodaci magnezija, a osim za nadopunu prehrane i osiguravanje dobro poznatih blagotvornih učinaka, magnezij se u posljednje vrijeme razmatra u svrhu prevencije i terapije brojnih bolesti i stanja s kojima se ranije nije povezivao, a iznimno je važan i za trudnice.

Magnezij je važan za kosti, zube i mišiće

Oko 60 % ukupnog magnezija u organizmu nalazi se u kostima gdje ovaj važan mineral čini sastavni dio površine hidroksiapatita, temeljnog sastojka koštanog tkiva. No, magnezij nema samo strukturnu ulogu, već je i neophodan za apsorpciju kalcija te njegovu ugradnju u kosti.  Budući da magnezij ima ključnu ulogu u mineralizaciji kosti njegov dovoljan unos ključan je već u majčinom trbuhu kada započinje proces formiranja ovih struktura, no osobito dobiva na važnosti tijekom prve dvije godine života kada kosti rastu i postaju tvrđe te tijekom cijelog djetinjstva i adolescencije  radi osiguranja kvalitetne mineralizacije kostiju. Naime, što se postigne veća vršna koštana masa u tom kritičnom razdoblju to je manji rizik od razvoja osteoporoze  i prijeloma tijekom života. Drugim riječima, kvalitetan „rani start“   garancija je kasnijeg zdravlja kostiju.

Magnezij sudjeluje u stvaranju čvrste zubne cakline na dva načina. Jedna je njegova strukturna uloga u formiranju hidroksiapatita, glavnog sastojka zubne cakline, dok je druga sudjelovanje u apsorpciji kalcija neophodnog za izgradnju zuba.

Manjak magnezija u organizmu povezuje se s mnogim simptomima poput umora u mišićima i iscrpljenosti. Magnezij je potreban za održavanje optimalne razine kisika u organizmu kao i za korištenje energije. Nedostatak magnezija dovodi do povećane potrebe organizma za kisikom i posljedično bržeg umaranja. Magnezij sudjeluje kao kofaktor u mnogim staničnim procesima. Utječe na ravnotežu reakcija dobivanja energije u mišićima, a njegov nedostatak uzrokuje pojavu slabosti u mišićima. Dodatno, nedostatak magnezija može dovesti do manjka kalija koji je ključan za transport energije u stanici. Upravo je stoga primjena magnezija česta u populaciji sportaša primarno u svrhu otklanjanja grčeva u mišićima.
 
Da biste komentirali, prijavite se.