Croatian English German Italian

Sveti Donat i glazbene večeri

Uz ime svetca čiji spomendan Crkva obilježava 25. veljače veže se naziv eminentnoga hrvatskoga glazbenog festivala. U umjetnički izrazito vrijednoj crkvi koja nosi ime suzaštitnika grada Zadra, sv. Donata već se desetljećima pod zaštitom ovoga svetca održava najstarija i najuglednija zadarska umjetnička manifestacija: Glazbene večeri u sv. Donatu. Večeri su duboko usađene u svijest građana Zadra i jedan od znakova njegove prepoznatljivosti te su nastavak stoljetne kulturne i glazbene tradicije.
Autor: Ana Dagelić/Laudato Photo: croatia.hr utorak, 25. veljače 2014. u 08:41
Foto

Glazbene večeri u sv. Donatu najstarija su i najuglednija zadarska umjetnička manifestacija koja se održava od 1960. godine, a nastala je poticajem skupine Zadrana, zaljubljenika u kulturne i umjetničke vrijednosti zadarskog naslijeđa.

"Na osnivanje Večeri potakle su me dvije davnašnje želje: da Crkve sv. Donata i sv. Dimitrija postanu koncertni prostori i da Zadar ponovno dobije svoj vlastiti orkestar." (Pavle Dešpalj, dirigent i osnivač Glazbenih večeri u sv. Donatu)

Od inicijalne ideje zadarskog dirigenta Pavla Dešpalja i njezinog ostvarenja prošle su već 53. festivalske godine unutar kojih su Glazbene večeri u sv. Donatu postale jedan od najstarijih hrvatskih festivala koji kvalitetom i domišljatošću svojih programa te svojom koncepcijom svake godine osvježava tople zadarske ljetne večeri.

Glazbene večeri u sv. Donatu su glazbena manifestacija koja je kroz nepunih pola stoljeća prošla kroz nekoliko koncepcijskih mijena, a od kojih bi se za svaku moglo reći da je bila uspješna.

Prva su festivalska ljeta protekla u nastojanju da se s jedne strane u Zadar dovedu istaknuta imena svjetske i domaće reproduktivne glazbene umjetnosti, a s druge da se uz pomoć festivala osnaže vlastite, zadarske snage, koje bi ravnopravno mogle sudjelovati u programu. Veliki preokret dogodio se 1975. koji je trajao sve do 1990. godine. Programsko se težište sve intenzivnije i sustavnije oslanjalo na ranija stoljeća glazbe, slijedeći ali i postavljajući aktualne trendove, pod budnim okom podijeljene publike koja je oduševljeno pristajala uz novi koncept, ili ga pak otvoreno napadala.

Nakon dramatičnog prekida festivala 1991. i još dramatičnijeg održavanja pod granatama 1992. i 1993., festival je s novim koncepcijskim ruhom obnovljen 1994. godine. U to vrijeme nastojalo se unutar zadanih materijalnih okolnosti graditi novo na temeljima onoga što su protekle festivalske godine definirale kao istinsku programsku vrijednost.

Zadane teme predstavljale su svoje sadržaje prema načelima glazbe kao jedinstvenog i cjelovitog pojma. Sadržaj tema nije više bio orijentiran na strogo zacrtane granice između stare i nove glazbe; obogatio se s glazbenom pozornicom, suvremenim hrvatskim stvaralaštvom te zadarskim reproduktivnim snagama.

Sv. Donat bio je biskup u Zadru krajem 8. i početkom 9. stoljeća. Donat je umro oko 811. godine i ukopan je u velebnoj crkvi Presvetog Trojstva koju je kao biskup obnovio, a poslije je po njemu dobila ime i očuvana je do danas. 

(Informacije o Glazbenim večerima u sv. Donatu preuzete su sa mrežne stranice Glazbenih večeri.)

Izvođači