'Svećenik i komunikacija s medijima i u medijima'

Redoviti mjesečni susret svećenika Varaždinske biskupije održan je u ponedjeljak 6. studenoga u dvorani Pastoralnog centra u Varaždinu.

predavanje-dr-novak.jpg
Autor
IKA/Laudato/K.P.
Fotograf
IKA
Objavljeno:
 
07.11.2017 09:58

Gost susreta bio je doc. dr. Krunoslav Novak s Odjela za komunikologiju Hrvatskoga katoličkog sveučilišta koji je održao predavanje "Svećenik i komunikacija s medijima i u medijima". Okupljene svećenike, na čelu s varaždinskim biskupom Josipom Mrzljakom, nakon molitve Srednje časa najprije je pozdravio generalni vikar Varaždinske biskupije Antun Perčić.

Dr. Novak govorio je svećenicima o stvarima na koje valja obratiti pozornost prilikom komunikacije u medijima i odnosu s medijskim djelatnicima. Uvodno je prikazao na temelju primjera iz novina, kako svećenici Varaždinske biskupije imaju puno prostora u medijima, a time i dovoljno prilike govoriti na različitim razinama u medijima.

Govoreći o tome kako bi svaki nastup svećenika u medijima trebao imati navjestiteljsku dimenziju, istaknuo je tri razine komunikacije svećenika u medijima i s medijima: svećenik kao korisnik medija, zatim svećenik kao sugovornik medija te svećenik i njegov nastup u medijima. Činjenica da svećenici najčešće nisu trenirani u komunikaciji, ne znači da ne znaju dobro komunicirati. Često se dobro služe vlastitim resursima i sposobnostima, koje u današnje vrijeme mladi često zamjenjuju korištenjem tehnologije. Na temelju slikovitog prikaza kako kap crvene boje stavljena u čašu vode zauzima svu vodu, dr. Novak istaknuo je kako "mediji danas oblikuju ambijent u kojem živimo te njihova pozitivna ili negativna uloga često ovisi o načinu na koji ih koristimo".

Govoreći o mogućnosti da svećenik bude sugovornik medija, dr. Novak spomenuo je misao Pierrea Babina, francuskog redovnika koji se bavio proučavanjem načina kako putem medija naviještati Radosnu vijest. "Ono što ste naučili u sjemeništu samo je jedan mali dio onoga što čini sadržaj poruke. Temeljno se ne nalazi u onome što govoriš, nego u onome što jesi. Mediji ne čine drugo nego ističu, naglašavaju i pojačavaju ono što jesi". Nadovezavši se na Babinovu misao, rekao je da "mediji ne ističu cjelokupni dio onoga što jesmo. Oni često fragmentiraju stvarnost, uzimajući samo dio onoga što mi jesmo. Zbog toga je važno da budemo pozorni na to da u javnosti ne predstavljamo samo sebe, već i Crkvu i ono što smo kao službenici Crkve pozvani činiti. Potrebno je i u prikazivanju svojih osobnih elemenata u kontaktu s medijima uvijek usmjeriti na zaključak da su i oni usmjereni na služenje drugima po daru svećeništva".

Nastavivši govoriti o oprezu potrebnom prilikom javne komunikacije, dr. Novak prikazao je prilog iz dnevnika jedne nacionalne televizije u kojem je jedan župnik predstavljen u negativnom kontekstu. Na temelju video isječka, dr. Novak istaknuo je kako „ono što smo javno objavili, otisnuli ili rekli javno, više nije samo naše vlasništvo. Ono postaje predmet koji ljudi tada preoblikuju, dijele i ponekad stvaraju svoju interpretaciju poruke. Upravo se to često događa u našem susretu s medijima. Oni često ne prenose samo informaciju koju su dobili, već ju oblikuju i određuju način na koji će biti predstavljena". Zbog toga je važno, upozorio je dr. Novak, u suradnji s novinarima razumjeti i ispitati njihova očekivanja, zatim sa svoje strane odrediti kriterije i prioritete te istaknuti zahtjev za autorizacijom teksta prije njegove javne objave. Nadalje, potrebno je ispitati prostor, odnosno vrijeme objave te voditi računa o tome tko su adresati poruke. Dr. Novak dodao je kako je iznimno važno u vizualnoj prezentaciji u medijima pripaziti na prikladno i pristojno odijevanje kojim se također prikazuje i vlastiti svećenički identitet.

Dr. Novak zaključio je kako je važno da javne poruke svećenika i nastup u medijima budu pozitivni, jer negativan govor u medijima o sebi i ljudima kojima su poslani ne pridonosi boljem međusobnom razumijevanju.

Prije kraja susreta biskup Mrzljak je svećenicima poručio kako je u tijeku priprema za Svjetski dan siromašnih, 19. studenoga, a vezano za medije, potaknuo ih je da budu prisutni putem medija gdje također mogu pastoralno i evangelizacijski djelovati. Susret je tradicionalno završio molitvom koju je predvodio biskup.

 

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Biskupije

Još iz rubrike: