Istinom protiv lažnih vijesti

Što je istina? Pilatovo pitanje proganja nas i na to, možda, jedino Crkva može dati odgovor.
Autor: aleteia.org/Laudato/M.R. Photo: aleteia.org srijeda, 23. kolovoza 2017. u 09:22
„Što je istina?“, poznato je Pilatovo pitanje Isusu prije suđenja. Pitanje je bilo retoričko jer se Poncije Pilat obratio svjetini prije nego što je Isus mogao odgovoriti. Zapravo je Istina stajala ispred njega, ali Pilatove oči bile su zatvorene za tu stvarnost. Isus je na to ukazivao kada je Poncije Pilatu rekao: „ Ja sam zato rođen i zato dođoh na svijet, da svjedočim istinu. Svaki, koji je od istine, sluša glas moj.“ Ali Pilat je mislio na činjeničnu istinu, a ne na onu nebesku.

Trenutno živimo u svijetu „post-istina“ i alternativnih činjenica. Oksfordski rječnik definira „post-istinu“ kao nešto što označava okolnosti u kojima objektivne činjenice manje utječu na javno mnijenje od onih činjenica koje utječu na emocije i osobna uvjerenja. To znači da, u 2017., emocije pobjeđuju objektivnost i zbog toga fenomen „lažnih vijesti“ postaje vrlo stvaran pojedincima (i, nažalost, nekim profesionalnim medijima) koji ga trebaju kako bi utažili svoj apetit za ideologijom, zlobom i zločinom.

Trenutno okruženje lažnog možda je poteklo od satire, ali „lažne vijesti“ nisu nedavni izum. Još je u 19. stoljeću „žuta štampa“ povećala čitanost (i utjecaj) naglašavajući senzacionalizam umjesto činjenica.

Biblija ni u kojem slučaju nije „lažna vijest“, ali nailazimo na taj koncept u nekoliko biblijskih događaja. Navedimo samo jedan, vjerojatno i najpoznatiji, Isusovi učenici bili su optuženi za širenje „lažnih vijesti“ kada su tvrdili da je Isus ustao od mrtvih. Naravno, prave „lažne vijesti“ širili su tadašnji svećenici i starješine pokušavajući tako omalovažiti Isusa i njegove učenike.
Bezbroj istraživanja dokazalo je da ljudi gube vjeru u istinitost i objektivnost tradicionalnih medija. Manja je vjerojatnost da će ljudi vjerovati nečemu što su pročitali u novinama, nego u prošlom stoljeću. Raširenost i laka dostupnost interneta ljudima je pokazala da priča može biti predstavljena na više načina naglašavanjem ili ignoriranjem detalja i da tradicionalni mediji, koji su nekoć imali monopol na reportaže, ne prenose uvijek cijelu priču. Novinarstvo, posebice kada je riječ o politici, se prečesto odreče objektivnosti kako bi podržalo ili porazilo objekt.

Pridodano osjećaju nepovjerenja i raširenosti neprovjerenih informacija na društvenim mrežama, „lažne vijesti“ dostupne su svima koji u njih odluče povjerovati. Uzmimo za primjer papu Franju. Nerijetko mediji krivo prenose papine riječi i propovijedi ili izvrću njihovo značenje. Tako smo mogli pročitati da je papa rekao „Ne morate ići na misu da bi bili dobri katolici.“ ili pak „Rastava nije bitna.“ Jednostavna provjera na Googleu može potvrditi da papa nikad nije izrekao te rečenice. Ipak, ljudi koji su odlučili vjerovati u to nastavit će prosljeđivati te besmislice prijateljima, a to će raditi i oni koji znaju da vijesti nisu istinite, ali ne vole papu.

Što je istina? Pilatovo pitanje nas proganja.

Nalazimo se u kritičnom trenutku u povijesti kada se čini da svijet treba ponovo upoznati s odgovorom. Crkva može reafirmirati prirodu objektivne istine temeljenu na božanskim principima.
Svećenik koji piše doktorat o etičnosti u medijima rekao je da je veliki broj studenata želi snažniju ulogu Crkve u zagovaranju istinitosti i morala u vijestima i medijima. Iako se u mnogim pitanjima ne slažu s Crkvom, prepoznali su njezin moral i etička stajališta i uvidjeli da je Crkva jedna od rijetkih institucija koja objektivno može govoriti u korist istine.

„Lažne vijesti“ mogu bit pobijeđene s „dobrim vijestima.“ Biblija je izvor Istine, Dobrote i Ljepote. Istina je utjelovljena u osobi Sina Božjega. To nam govori i proslov Ivanovog evanđelja: „ U početku bijaše Riječ i Riječ bijaše u Boga i Riječ bijaše Bog.“ U našem kontekstu to znači da istina i činjenice potječu od božanskog; onoga što je postojalo prije nas i što će postojati nakon nas, stoga, ne postoji opasnost miješanja istina s mišljenjem ili alternativnim činjenicama ili svojevoljnim interpretacijama činjenica.

Ono što božansku Istinu čini tako snažnom moralnom silom je zadržavanje ljudskog bića u središtu svega. Služeći toj Istini, a ne istini koja nam je draža, odgovor je na Pilatovo pitanje.


Da biste komentirali, prijavite se.