Na današnji dan 1914. prva hrvatska vozačica položila vozački ispit

Kada su se početkom 20. stoljeća među fijakere, bicikliste i mnoštvo pješaka, u zagrebački promet umiješale „kočije bez konja“, svojim trubama i brzom vožnjom ljutile su dotad spokojne građane. Stanje na ulicama list “Obzor” ocijenio je kao da izlazi i danas: „Imade automobilista koji misle da je ulica samo za njih, pak bezobzirce jure gradom i time izazivlju negodovanje općinstva!”

alma.jpg
Autor
Laudato
Fotograf
http://www.automotovision.hr/
Objavljeno:
 
07.04.2014 13:23

Zemaljska vlada odlučila je tom neredu stati na kraj. Donijela je odluku da se svaki vozač mora podvrgnuti ispitu i da svaki automobil mora imati registracijsku tablicu. Problem je bio samo u tome tko će u ispitno povjerenstvo jer nijedan “zemaljski činovnik” nije znao voziti. Tada se netko dosjetio automobilističkog asa Ferdinanda Budickoga, koji je doveo prvi automobil u Zagreb, pa je on podučio četvoricu „zemaljskih činovnika“ kako se uopće upravlja motornim vozilom.

Kuriozno je, ali istinito da je 1910. najprije na vozački ispit pozvan upravo Ferdinand Budicki. Razumljivo, položio je otprve i dobio vozačku dozvolu s brojem jedan. Od tog dana svi su vozači prolazili „povjerenstveni ceremonijal“.

Nakon polovnog Opela Ferdinanda Budickog gradom su počeli voziti i drugi limeni ljubimci uglednih zagrebačkih građana. Automobile su vozili dr. Gutschy, ing. Vjekoslav Heinzel, Ljudevit pl. Reiner, Lackenbacher, Vladimir Balley, grof Drašković, a Tadija Bartulović svoje je vozilo pretvorio u autofijaker, prvi taksi u Zagrebu.

U sljedećih nekoliko godina osposobljeno je više stotina vozača, među kojima je ispit za upravljanje automobilom položila i prva žena, gospođa Alma plemenita Balley. Supruga kraljevskog kotarskog inženjera Vladimira pl. Balleya, koji je 1914. godine nabavio automobil marke Opel, oduševila se automobilizmom te poželjela sa suvozačkog mjesta prijeći na vozačko. Iste te godine Alma pl. Balley prijavila se za polaganje vozačkog ispita. Nakon burne rasprave, jer tadašnji propisi u Hrvatskoj nisu predvidjeli da žena može polagati vozački ispit, Povjerenstvo joj je dopustilo pristupanju ispita koji je položila iz prve na današnji dan 1914. godine. Time je postala 285. ispitani vozač u Hrvatskoj. ‘Hrvatski automobilni list’ pohvalio je uspjeh Alme koju su do tada zvali ‘šašava baba’ i poželio da ubuduće što više žena krene njezinim putem.
 

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Istinito, lijepo i dobro

Još iz rubrike: