„Diplomatski kompromisi sa svijetom izvrću sakramentalnu dimenziju Crkve“

„Budimo hrabri i ne pobrkajmo svjetovnu inteligenciju koja kalkulira prizemnim razlozima s razumom i mudrošću koja širi obzorja vječnosti i povezuje nas s Bogom“ poručio je prof. Stanislaw Grygiel u svom izlaganju o obitelji na ovogodišnjem listopadskom zasjedanju Vijeća europskih biskupskih konferencija u Rimu na kojem je sudjelovao i zadarski nadbiskup Želimir Puljić kao predsjednik HBK.
Autor: Ines Grbić/Laudato Photo: Ines Grbić/Laudato petak, 17. listopada 2014. u 14:21
Uoči izvanredne sinode o obitelji, europski predsjednici biskupskih konferencija raspravljali su o temi 'Obitelj i budućnost Europe'. Poljski supružnici Ludmila i Stanislaw Grygiel bili su prijatelji Ivana Pavla II. i predaju na Papinskom obiteljskom institutu na Lateranu. Mons. Puljić prenosi glavne poruke rimskog izlaganja tog bračnog para o obitelji.

Do obraćenja ne skrivajući istinu

Prof. Grygiel je istaknula misao Chestertona da nije potrebna Crkva koju pokreće svijet, nego je potrebna Crkva koja pokreće svijet. Tim tragom, smatra da obiteljima, bile one u krizi ili ne, ne treba pastoral koji će se prilagođavati svijetu, nego pastoral koji će biti sukladan nauku Krista koji zna što je u srcu čovjeka. Uzor takvog pastorala vidi u razgovoru Isusa i Samarijanke na zdencu. „Krist prihvaća razgovor sa ženom koja je u grijehu. Njegovo je srce puno ljubavi koje ne osuđuje tu ženu, već u njoj nastoji probuditi početnu želju njene duše koja je potamljena događajima neurednog života. I oprašta joj tek kad je priznala da muža nema. U tom dijalogu jasno je da je pretpostavka Božjem milosrđu priznanje grijeha i promašaja, kao i želja za popravkom. Jer, milosrđe se ne dijeli onima koji ga neće“ prenosi misli Ludmile, mons. Puljić. Podsjetila je i na misao iz Dnevnika Ivana Pavla II. iz 1981. g. gdje piše da je „pomanjkanje povjerenja u obitelj prvi uzrok krize obitelji“. Ona smatra da je pomanjkanje tog povjerenja među pastirima jedan od glavnih uzroka krize obitelji.

'Usprkos tvrdoće srca ljudi, Isus nije popuštao'

„Ne treba ignorirati probleme s kojima se obitelji nose, rekla je Ludmila. No, ti nas problemi ne smiju obeshrabriti. Treba se poslužiti modelom razgovora sa Samarijankom, pa ne skrivajući istinu pomagati ženama i muškarcima da pođu putem obraćenja. Isus usprkos tvrdoće srca ljudi nije popuštao, nego je govorio o braku kako ga je Bog od početka zamislio“ poručuje mons. Puljić, istaknuvši potrebu jasnog govora i da se ne obazire na reakcije svijeta. „Kad se kršćani povijaju i čine diplomatske kompromise sa svijetom, kako bi izbjegli napade i prigovore, opasnost je da izvrnu sakramentalnu dimenziju Crkve“ upozorava nadbiskup Puljić, dodavši da je zbog slabosti ljudske naravi neprijatelj najprije ranio tijelo Adama i Eve, pa pokušao deformirati sakrament bračne ljubavi. „Isus je uoči svoje smrti upozorio apostole kako dolazi čas  'kad će svatko tko ih ubije, misliti da čini Bogu ugodno djelo' te kako će 'u svijetu imati samo trud i muku'. Ali, neka se 'ne boje, jer on je pobijedio svijet'“ kaže mons. Puljić. Prenosi poticaj prof. Grygiela da „Herod i Herodijada bili su inteligentni ljudi. Ali, nisu imali mudrosti. Mudar je bio Ivan Krstitelj koji je tim darom upoznao pravi Put, Istinu i Život“ ističe nadbiskup.

Teologija koja zapravo omalovažava čovjeka?

I prof. Stanislaw Grygiel je istaknuo prizor razgovora na zdencu. “Ignorirati trajnu ljubav o kojoj je Krist govorio Samarijanki kao Božjem daru čini da obitelji i društvo izgube iz vida pravi put, pa zalutaju tamnim bespućem. Jer srce im je otvrdnulo i uhvatila ih je bolest skleroze (Mt 19, 8). U tom vidu, kaže prof. Grygiel, 'ne pomaže previše milosni oprost koji traže neki teolozi'. To neće zaustaviti sklerozu i tvrdoću srca, niti dovesti do spoznaje kako je bilo na početku. Umjesto da se potrude promatrati stvari pod lupom vječnosti i u ozračju Riječi Božje, oni stvari gledaju iz perspektive sociologije i psihologije, pa u ime Božjeg milosrđa često pravdaju tvrdoću ljudskih srdaca. Ne uočavaju da takva teologija zapravo omalovažava čovjeka i Božju objavu o njemu. Prilagođavajući Božju riječ željama sklerotičnih pojedinaca, oni iskrivljuju Božju pedagogiju i način približavanja ljudima“ sabire mons. Puljić poruke Grygiela.

Wojtyla – najprije istina, onda okolnosti

U izlaganju je Grygiel spomenuo i Ivana Pavla II. koji je išao ususret svakoj obitelji, pa i onima koji su iznevjerili Božji plan. „Wojtyla nije ulazio u njihov prostor, a da bi ne izuo svoje sandale, jer je u obitelji vidio središte svjetske povijesti. Nije se priklanjao okolnostima, niti je svoju praksu usklađivao s time. Uz rizik da bude kritiziran, on je neumorno ponavljao kako okolnosti ne daju formu braku, već brak i obitelj daju formu okolnostima. Zato je Ivan Pavao II. najprije zborio o istini, a onda objašnjavao okolnosti. Uvijek je želio uputiti na kulturu Božjeg dara. A to je ljubav zauvijek koja traži žrtvu, jer bez žrtve nema ni dara“ kaže mons. Puljić, podsjećajući da stoga i nije čudo što su i sami apostoli komentirali kako je onda najbolje ne ženiti se, na što je Isus rekao da to mogu shvatiti samo oni kojima je dano.

Suosjećanje i razumijevanje, a ne sažaljenje

Grygiel se prisjetio i večeri u društvu kardinala Wojtyle i više intelektualca koji su raspravljali o obitelji i sve više sekulariziranom društvu. U jednom trenutku intervenirao je Wojtyla rekavši kako tijekom rasprave nije čuo ni jednom riječ – milost. „Često mi na pamet dođe njegov intervent o milosti, kad slušam teologe koji pišu i govore o braku bez ljubavi. Ljubav je milost i Božji dar koji supružnike vodi putem savršenstva, u duhu govora s brda blaženstava i kasnijih Isusovih uputstava da budu savršeni kao Otac njihov na nebesima. S normalnim i ranjenim obiteljima treba imati suosjećanja i razumijevanja, a ne sažaljenja. Ovo posljednje ima u sebi nešto prijezirno pa ne pomaže ljudima. Jer ne potiče ljude da se otvore Bogu koji ih je 'izabrao prije postanka svijeta' (Ef 1, 4). Samo sažaljenje ne daje nadu da čovjek otkrije kako je to bilo u početku. Suosjećanje, naprotiv, s onima koji su se zagubili u šumi tame i neznanja, potiče prisjećanje na početke i pokazuje na put povratka. A taj je put opisan u Dekalogu koji je upisan u srce čovjeka i brani istinu o njegovom identitetu“ prenosi poruke prof. Grygiela nadbiskup Puljić.

Obiteljski institut na Lateranu - najbolji studij o obitelji

Institut na kojem Grygieli predaju utemeljio je sv. Ivan Pavao II. 1982. g., dvije godine nakon sinode o obitelji i objavljivanja pobudnice Familiaris consortio. Među pročelnicima i predavačima na tom institutu bili su i kardinali Carlo Caffarra, Angelo Scola i Marc Ouellet. Taj je Institut objavio knjigu “Evanđelje obitelji za sinodalnu diskusiju. Doprinos uz prijedlog kard. Kaspera”, autora Juan José Pérez-Soba, španjolskog teologa i Stephana Kampowskog, njemačkog antropologa, koji su profesori na Institutu za obitelj Ivan Pavao II. u Rimu. Predgovor je napisao kardinal George Pell, koji je i predstavio tu knjigu 3. listopada o.g. na tom Institutu. Ono se smatra najboljim mjestom za studij braka i obitelji s filozofskog, teološkog i pastoralnog pogleda i ima podružnice u Americi, Španjolskoj, Brazilu, Njemačkoj, Meksiku, Indiji, Beninu, Filipinima.
 
Da biste komentirali, prijavite se.