Je ste li se kada pitali koji je točan datum Isusove smrti i uskrsnuća?

Poklapanje ''pravoslavnog'' i ''katoličkog'' Uskrsa iste nedjelje kao ove godine nema pravila i ne događa se ciklički nakon određenog broja godina. Ono ovisi o gibanju Mjeseca i kretanju Sunca, a također i o prijestupnim godinama.

cross-671379_960_720.jpg
Autor
misija.slobodnadalmacija.hr/Laudato/D.T.
Fotograf
pixabay
Objavljeno:
 
17.04.2022 09:40

Ove godine svetkovinu Kristova Uskrsnuća iste su nedjelje proslavili katolički i pravoslavni vjernici, što je rijetko poklapanje, jer ovisi o pojavama poput kretanju nebeskih tijela i povijesnim razlozima. Sljedeći put to će se dogoditi tek 2025.

Gotovo dvije tisuće godina brojni povjesničari, teolozi i znatiželjni ljudi skloni matematici, astronomiji i nizu drugih disciplina, pokušavaju izračunati točan datum Isusova uskrsnuća.

U Evanđeoskim izvještajima nisu zapisivani datumi i godine, ali jesu godine vladanja tadašnjih careva, kraljeva i upravitelja provincija, kao i židovske blagdane koji su se ravnali prema kretanju nebeskih tijela, pa se uz puno muke može poprilično točno rekonstruirati točnosti kad je Isus točno umro i uskrsnuo.

Osoba koja se u Hrvatskoj ovom tematikom bavi jest Frane Peruzović, umirovljeni inženjer elektrotehnike i angažirani katolički laik, koji je o ovoj problematici objavio i nekoliko knjiga.

''Da bi se pravilno posložilo datume Isusova života, potrebno je poznavati i uključiti rimski kalendar, židovski kalendar, evanđeoske izvještaje, kršćansku predaju i kronološke razloge. Nije zgorega poznavati i lunarni i solarni ciklus, ali i povijesne pokušaje određivanja točnih datuma'', pojašnjava Peruzović.

Poklapanje ''pravoslavnog'' i ''katoličkog'' Uskrsa iste nedjelje kao ove godine nema pravila i ne događa se ciklički nakon određenog broja godina. Ono ovisi o gibanju Mjeseca i kretanju Sunca, a također i o prijestupnim godinama. Povijesno, judeokršćani, dakle prvi Kristovi sljedbenici koji su pripadali židovskom narodu, slavili su Uskrs na dan Pashe, dok se na Zapadu slavio u nedjelju nakon židovske Pashe. Tako je bilo do Nicejskog sabora 325. godine, kada je određeno da se Uskrs svetkuje u prvu nedjelju nakon punog mjeseca koji dolazi iza 21. ožujka. Zbog toga Uskrs najranije može biti 22. ožujka, a najkasnije 25. travnja, na blagdan sv. Marka.

''Židovska Pasha inače pada na prvi puni Mjesec prvog proljetnog mjeseca koji se naziva 'nissan' ili 'abib', i za određivanje vremena Isusova uskrsnuća važna je jer se muka, smrt i Njegovo uskrsnuće odvijalo upravo u vrijeme Pashe. Julijanski kalendar kojim se služe pravoslavne Crkve (ne sve) kasni za gregorijanskim trinaest dana, pa i julijanski 21. ožujka prema njihovu brojanju pada na gregorijanski 3. travnja, i onda računaju puni Mjesec koji se pojavi tek iza tog datuma'', ističe Frane Peruzović. 

Papa Franjo prije dvije godine predložio je pravoslavcima da se Uskrs slavi na jedinstveni dan, u drugu nedjelju u travnju, a liturgijsku godinu po julijanskom kalendaru računaju još samo Ruska pravoslavna crkva, Srpska pravoslavna crkva, Jeruzalemski patrijarhat, Koptska crkva i dio samostana na Svetoj gori, dok su grčka, rumunjska i bugarska Pravoslavna crkva prešle na novi kalendar, tzv. reformirani julijanski kalendar, po prijedlogu srpskog znanstvenika rođenog u Hrvatskoj, Milutina Milankovića (1879. – 1958.), osnivača Katedre za nebesku mehaniku Sveučilišta u Beogradu.

No, Frane Peruzović ne slaže se s ovim kompromisom.

''I ja bih kao vjernik volio da se slavi iste nedjelje, ali ne može biti druge nedjelje, nego prve nedjelje u travnju, i to ne nakon 18. travnja, a prema mojim izračunima Isus je umro u petak 3. travnja, Pasha je te godina bila 4. travnja u subotu, a uskrsnuo je u nedjelju 5. travnja 33. godine.''

Tvrdi da za tu tezu ima više razloga.

''Isus je umro za punog Mjeseca, a pun Mjesec je u petak 14. nissana bio 3. travnja 33. i 7. travnja 30. godine. Ovaj drugi datum ne može biti zbog više razloga. U rimskom kalendaru 3. travnja ima oznaku 'C' od 'comitialis', i toga dana smjelo se glasovati o zakonima ili presudama, moglo se odlučivati o smrtnoj kazni ili progonstvu. Dalje, prema židovskom kalendaru Mjesec je bio vidljiv 20. ožujka u sumraku, pa se od tada brojio prvi dan nissana, a 14. nissana bio bi u petak 3. travnja'', rekao je.

Bilo kako bilo, nama vjernicima ostaje da molimo za jedinstvo svih kršćana te da se obistini Isusova želja da svi budu jedno.

 

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Istinito, lijepo i dobro

Još iz rubrike: