Posljednja parna lokomotiva u Hrvatskoj
Posljednja parna lokomotiva u Hrvatskoj iz prometa je svečano povučena 23. rujna 1988. godine u Pakracu.
Sredinom šezdesetih godina 20. stoljeća parne lokomotive bile su na vrhuncu razvoja, ali su naznake ukidanja parne vuče bile već vidljive. Nakon 110 godina prometovanja završeno je romantično razdoblje parnih lokomotiva kada je putovanje vlakom bio uzbudljiv, pa i pustolovan doživljaj. Posljednja parna lokomotiva u Hrvatskoj iz prometa je svečano povučena 23. rujna 1988. u Pakracu.
U Hrvatskoj je doba parnih lokomotiva počelo s izgradnjom prvih željezničkih pruga. Prva parnjača prošla je 1860. godine novoizgrađenom prugom između Kotoribe i Macinca u Međimurju, a dvije godine poslije prvi vlak prošao je prugom Zidani Most – Zagreb – Sisak. Od tada, u razdoblju duljem od stoljeća, parne lokomotive suvereno su vladale u vuči vlakova.
Završetku razdoblja parne vuče na željeznici u Hrvatskoj uvelike je pridonio razvoj električnih i dizelskih vučnih lokomotiva s čijim se tehničkim karakteristikama nisu mogle nositi zastarjele parnjače. U usporedbi s novim vozilima parne lokomotive postale su neracionalni strojevi jer se tek oko deset posto energije proizvedene u njima pretvaralo u koristan rad.
Pošto su parne lokomotive povučene iz prometa, najveći broj završio je na rezalištu. Dio njih je restauriran i izložen na željezničkim kolodvorima diljem Hrvatske kao podsjetnik na nostalgičnu prošlost parnjača i doba kada se sporije putovalo, pa i živjelo.