Bogatstvo vjerskih i crkvenih informacija u digitalnom dobu
''Mediji u svojoj cjelini nisu samo sredstva za širenje ideja, nego mogu i moraju biti i sredstva u službi pravednijega i solidarnoga svijeta'', Benedikt XVI.
Komunikacija je za Crkvu važno poslanje, a kršćanski komunikatori pozvani su na vrlo konkretan način ostvariti Gospodinov poziv da idu u svijet i naviještaju Evanđelje. Naravno, slijedeći etička i profesionalna načela struke.
– Kad govorimo o medijima koji se bave crkvenom tematikom, valjalo bi istaknuti kako postoje četiri faze razvoja crkvenih medija u Hrvatskoj. Prva faza odnosi se na razdoblje Drugog svjetskoga rata, odnosno na vrijeme djelovanja kardinala Stepinca koji je jako držao do tiskovina i inzistirao je da one postoje i da se razvijaju – pogotovo u to vrijeme opstanka crkvenog naroda. Nakon Drugog svjetskog rata, pa sve do Drugog vatikanskog koncila, praktički nismo imali ništa. Nakon Koncila pojavio se Glas Koncila koji je u vrijeme bivše Jugoslavije i ondašnjeg režima bio ne samo glasilo Crkve već i jednim djelom i oporbeni list; oporbeni glasovi koji su trebali dolaziti do svoje publike koja često nije bila samo vjerska. Nakon raspada bivše države i proglašenja neovisnosti naše zemlje, krenula je treća faza – sloboda izražavanja i sloboda izdavanja. Tada su krenula i 'boom' izdanja vezana uz Crkvu, biskupije i HBK. Nakon toga došle su i privatne inicijative. Ta faza ima i svoj drugi dio – vrijeme pojave interneta, odnosno digitalizacije. Tu su do izražaja došli i novi mediji, a zajedno s novim medijima i društvenim mrežama – sami vjernici. To je jedna nova faza s kojom je došla i pojava pandemije, odnosno četvrta faza. Tu možemo pronaći poveznicu s prvom fazom koja je bila borba za opstanak. Ovdje je u pitanju opstanak Crkve; održavanje svetih Misa i vjerskih okupljanja. Jednom prilikom kad sam gostovala u jednoj drugoj emisiji, naglašavala sam važnost prijenosa svetih Misa putem televizije i interneta. U pandemiji smo uvidjeli važnost toga prijenosa. Mogli smo birati hoćemo li gledati prijenos iz svoje župe, neke druge ili na nacionalnoj razini. Sada imamo jedno bogatstvo izvora i veliku prisutnost vjere putem ekrana, bilo velikih ekrana ili malih koje nosimo svugdje sa sobom. Tu imamo šarenilo informacija i izbora. S dolaskom digitalizacije, imamo profesionalne profile ili uratke, neprofesionalne i amaterske. Danas i svećenici otkrivaju to bogatstvo i mogućnosti nove digitalizacije i evangelizacije. Imamo i 'influencere' koji su vezani uz Crkvu – objasnila je doc. dr. sc. Jelena Jurišić s Fakulteta hrvatskih studija Sveučilišta u Zagrebu.
Cijelu emisiju pogledajte OVDJE.