Položaj žena u društvu i u medijima
Tema emisije položaj je žena u društvu i medijima danas. Na Konferenciji o budućnosti Europe – Žene u medijskom prostoru u Europskom parlamentu predstavljena je Analiza vidljivosti žena u središnjim informativnim emisijama najgledanijih nacionalnih televizija u Hrvatskoj.
Iz rezultata je vidljivo kako su žene i dalje manje zastupljene u medijskom prostoru. O tome su razgovarali gosti: prof. dr. sc. Smiljana Leinert Novosel i Vanja Gavran iz Vijeća za elektroničke medije.
– To je tema, rekla bih, koja je stara kao i ljudski rod, ali je u fokusu interesa u posljednjih stotinjak godina, gdje su napravljena brojna istraživanja kako bi se upravo moglo odgovoriti na pitanje: što je sa ženama? Kako to da njih u društvenom životu tako malo vidimo? Jesu li one 'rezervirane' samo za neke sfere života, prvenstveno za one privatne sfere? Jesu li uopće zastupljene u nekim drugim sferama života ili ih ima vrlo malo? Istina je da se s vremenom stanje malo popravilo. Kad govorimo o ženama u politici, ako i uđu u tu granu, najčešće biraju pozicije i teme koje se tiču žena. Na prvu ih se ne će odmah svrstati u dio za koji mi smatramo da je važan za društvene teme koje signaliziraju status i moć onih koji se njima bave. Tako da stanje je bolje nego prije stotinjak godina, ali važno je naglasiti kako taj fenomen nije riješen. Ako mi svi skupa o tome ne govorimo, ako se ne obrazujemo, ako međusobno ne izmjenjujemo razmišljanja ili argumente na tu temu, ako ne odgajamo nove mlade generacije – onda će to pitanje ostati negdje visjeti u zraku i nitko ne će biti njime zadovoljan niti će se događati nekakvi pozitivni pomaci. Jedno istraživanje koje sam radila prije sedam godina, a ticalo se mlade studentske populacije, pokazalo je da danas mladi misle kako se o toj temi zapravo malo ozbiljno progovara. Ako se i razgovara, oni ne vide tko bi tu mogao doprinijeti i nešto konkretno reći, što bi u praksi moglo imati neke posljedice koje bi se očitovale kao vidljive i da se zaista nešto promijenilo. Nekad su mladi govorilo da nešto očekuju od nevladinih udruga, političara i države – da se bave tim temama. Međutim, danas vidite kao da je to povjerenje nestalo i sve više se okreću istaknutim osobama – smatrajući da oni mogu nešto učiniti po tom pitanju – kazala je prof. dr. sc. Smiljana Leinert Novosel.
Gospodin Gavran na nedavno održanoj konferenciji o temi žena u medijskom prostoru, predstavio je rezultate jednog istraživanja koje je provela Agencija za elektroničke medije, u kojem se raspravljalo o zastupljenosti žena i muškaraca u informativnim programima triju nacionalnih televizijskih kuća.
– Ovo istraživanje pokazalo je da situacija u kojoj se trenutačno nalazimo ide na bolje. Situacija je, u odnosu na onu od prije šest godina, bolja. Prije šest godina zastupljenost žena u informativnim emisijama triju nacionalnih televizija bila je 29 %. Danas je 36 %. Za razdoblje od šest godina ovaj rezultat nije zanemariv. Dakle, možemo vidjeti neki pomak. Međutim, činjenica je da se žene uglavnom fokusiraju na teme koje su vezane uz zdravlje i zdravstvo, dok muškarci dominiraju u temama vezanim uz politiku i gospodarstvo. U tom prostoru svakako postoji mogućnost za poboljšanje i uključivanje žena i u te segmente medijskog spektra. Bitno je spomenuti da u hrvatskim medijima radi 68 % žena i 32 % muškaraca – napomenuo je Vanja Gavran.
Cijelu emisiju pogledajte OVDJE.