Papa Lav: ,,Uskladimo kontemplaciju i djelovanje, odmor i napor, šutnju i zauzetost, s mudrošću i ravnotežom"

Papa Lav: ,,Uskladimo kontemplaciju i djelovanje, odmor i napor, šutnju i zauzetost, s mudrošću i ravnotežom"

Služenje i slušanje nisu uvijek laki – zahtijevaju zalaganje, sposobnost odricanja.

Autor
Prijevod/N.M.
Fotograf
screenshot
Objavljeno:
 
20.07.2025 11:54

 

Na 16. nedjelju kroz godinu, Sveti Otac Lav XIV. predvodio je svečano euharistijsko slavlje u katedrali sv. Pankracija mučenika u Albanu. Ova biskupija, sa sjedištem u gradiću Albano južno od Rima, jedna je od sedam suburbikarnih biskupija u okolici Rima koje su na poseban način povezane s rimskom Crkvom. Pod jurisdikciju biskupije spada i Papinski ljetnikovac Castel Gandolfo, zbog čega su pape kroz povijest često dolazili ovamo i slavili Euharistiju.

U nastavku prenosimo u cijelosti homiliju pape Lava XIV., kojega je papa Franjo početkom ove godine, kao   kardinala, imenovao titularnim biskupom upravo ove prigradske biskupije Albano.
 

 

Draga braćo i sestre,

s velikom radošću sam danas ovdje kako bih s vama slavio nedjeljnu Euharistiju u ovoj prelijepoj katedrali. Kao što znate, trebao sam doći 12. svibnja, ali Duh Sveti je to drugačije uredio. No, zaista mi je drago što sam ovdje i, u ovom ozračju kršćanskog zajedništva i radosti, sve vas srdačno pozdravljam: biskupa ove biskupije, nazočne predstavnike vlasti te sve vas okupljene.

Današnja liturgija, u prvom čitanju i Evanđelju, govori nam o gostoljubivosti, služenju i slušanju (usp. Post 18,1–10; Lk 10,38–42). U prvom slučaju, Bog posjećuje Abrahama u liku “trojice ljudi” koji dolaze do njegova šatora “u najtoplije doba dana” (usp. Post 18,1–2). Možemo zamisliti taj prizor: žarko sunce, nepomična tišina pustinje, žega i trojica neznanaca koji traže zaklon. Abraham sjedi “na ulazu u šator”, u položaju domaćina, i lijepo je vidjeti kako tu ulogu vrši: prepoznavši u tim posjetiteljima Božju prisutnost, ustaje, trči im ususret, pada ničice, moli ih da se zaustave. Cijeli se prizor tada pokreće. Popodnevna nepomičnost postaje ispunjena gestama ljubavi u koje su uključeni ne samo Patrijarh nego i Sara, njegova žena, te sluge. Abraham više ne sjedi, nego “stoji kraj njih pod stablom” (Post 18,8), i ondje mu Bog navješćuje najradosniju vijest koju je mogao čuti: “Sara, tvoja žena, rodit će sina” (Post 18,10).

Dinamika toga susreta može nas potaknuti na razmišljanje: Bog bira put gostoljubivosti kako bi susreo Saru i Abrahama te im navijestio plodnost koju su toliko željeli, a u koju su gotovo izgubili svaku nadu. Nakon tolikih trenutaka milosti u kojima ih je već pohodio, Bog ponovno kuca na njihova vrata tražeći prihvat i povjerenje. A dvoje staraca odgovaraju bez oklijevanja, ne znajući još što će se dogoditi. U tim tajanstvenim gostima prepoznaju Njegov blagoslov, samu Njegovu prisutnost. Nude im ono što imaju: hranu, društvo, služenje, hladovinu stabla. Zauzvrat primaju obećanje novoga života i potomstva.

Iako u drukčijim okolnostima, i Evanđelje nam danas govori o istom Božjem djelovanju. I ovdje se Isus pojavljuje kao gost u kući Marte i Marije. Nije neznanac: On dolazi k prijateljima, u ozračje slavlja. Jedna ga sestra prima s mnogo pažnje, dok ga druga sluša sjedeći do Njegovih nogu – u držanju koje odražava stav učenika prema Učitelju. Kao što znamo, kad se prva požali što nema pomoći u svakodnevnim poslovima, Isus ju poziva da prepozna vrijednost slušanja (usp. Lk 10,41–42).

Ne bi bilo ispravno ova dva stava suprotstavljati ili ih međusobno vrednovati. Služenje i slušanje dvije su sestre istoga prihvata. To vrijedi najprije za naš odnos s Bogom. Doista, važno je da svoju vjeru živimo u konkretnosti djelovanja i vjernosti svojim dužnostima, prema zvanju i životnom pozivu svakoga od nas. No, jednako je tako važno da to činimo polazeći od razmatranja Božje riječi i osluškivanja onoga što nam Duh Sveti nadahnjuje u srcu, ostavljajući za to prostor šutnje, molitve, tišine koja isključuje buku i rastresenosti, kako bismo se sabrali pred Njim i zadobili nutarnje jedinstvo. To je dimenzija kršćanskoga života koju danas trebamo osobito ponovno otkriti – kao osobnu i zajedničku vrijednost, ali i kao proročki znak za naše vrijeme: ostaviti prostor tišini i slušanju Oca koji govori i “vidi u skrovitosti” (Mt 6,6). U tom smislu, ljetni dani mogu biti pravo vrijeme milosti u kojem ćemo moći iskusiti koliko je lijepo i važno živjeti blizinu s Bogom i kako nas ona osposobljava da budemo otvoreniji i gostoljubiviji jedni prema drugima.

To su dani u kojima imamo više slobodnog vremena – za sabranost i razmatranje, ali i za susrete, posjete i međusobne pohode. Iskoristimo ih kako bismo, izašavši iz vrtloga obveza i briga, osjetili tišinu i mir; ali i kako bismo dijelili radost susreta – kao što je to danas i meni ovdje – da to bude prigoda u kojoj ćemo se brinuti jedni za druge, razmjenjivati iskustva i misli, međusobno si pružati razumijevanje i savjet. Tako ćemo osjetiti da smo voljeni – a svi to trebamo. Učinimo to hrabro. Tako ćemo promicati, u duhu solidarnosti i dijeljenja vjere i života, kulturu mira, pomažući i onima oko nas da prevladaju podjele, neprijateljstva i da grade zajedništvo: među osobama, narodima i religijama.

Papa Franjo je rekao: “Ako želimo s radošću okusiti život, moramo povezati ta dva stava: s jedne strane ‘sjesti do nogu’ Isusovih i slušati ga dok nam otkriva tajnu svega; s druge strane, biti brižni i pripravni u gostoljubivosti kad On prolazi i kuca na naša vrata u liku prijatelja koji treba okrjepu i bratsku blizinu” (Angelus, 21. srpnja 2019.). Te riječi izgovorio je svega nekoliko mjeseci prije nego što je izbila pandemija – a koliko nas je, upravo u tom smislu, ona poučila!

Naravno, sve to traži trud. I služenje i slušanje nisu uvijek laki – zahtijevaju zalaganje, sposobnost odricanja. Trud je, primjerice, u svakodnevici slušanja i služenja, u vjernosti i ljubavi kojom otac i majka vode svoju obitelj; trud je i u naporu djece da uzvrate roditeljskim žrtvama u školi i domu. Trud je razumjeti se kad imamo različita mišljenja, oprostiti kad se pogriješi, biti oslonac u bolesti i utjeha u žalosti. No, samo se tako, uz te napore, u životu gradi nešto dobro. Samo tako nastaju i rastu autentični i snažni odnosi među ljudima; samo tako, odozdo, iz svakodnevnog života, raste i širi se i postaje prisutnim Kraljevstvo Božje (usp. Lk 7,18–22).

Sveti Augustin, razmatrajući o susretu Marte i Marije, govori: “U tim dvjema ženama simbolično se prikazuju dva oblika života: sadašnji i budući; jedan u naporu, drugi u miru; jedan pun muka, drugi blažen; jedan prolazan, drugi vječan” (Govor 104,4). A o Martinu trudu Augustin kaže: “Tko je uopće slobodan od te službe brige za druge? Tko se uopće može osloboditi tih obveza? Trudimo se obavljati ih besprijekorno i s ljubavlju […]. Proći će trud i doći će mir; ali do mira se dolazi samo preko truda. Proći će lađa i stići ćemo u domovinu; ali do domovine se stiže samo po lađi” (isto, 6–7).

Abraham, Marta i Marija danas nam upravo to poručuju: da su slušanje i služenje dva komplementarna stava kojima otvaramo svoje živote blagoslovljenoj prisutnosti Gospodnjoj. Njihov primjer poziva nas da u svakodnevici uskladimo kontemplaciju i djelovanje, odmor i napor, šutnju i zauzetost, s mudrošću i ravnotežom, imajući uvijek kao mjerilo Kristovu ljubav, kao svjetlo Njegovu riječ i kao izvor snage Njegovu milost koja nas podupire više nego što mi sami možemo (usp. Fil 4,13).
 

 

 

 

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike: Papa Lav XIV.

Još iz rubrike: