Samo oni koji ostaju sjedinjeni s Isusom donose plod!
Venecija, koja je oduvijek bila mjesto susreta i kulturne razmjene, pozvana je biti znakom ljepote dostupne svima, počevši od najmanjih, znakom bratstva i brige za naš zajednički dom, kazao je Papa.
Papa Franjo u sklopu svog pastirskog pohoda Veneciji slavio je svetu Misu na Trgu sv. Marka, te je izrekao prigodnu propovijed koju prenosimo u cijelosti.
Isus je trs, mi smo mladice. A Bog, milosrdni i dobri Otac, surađuje s nama poput strpljivog ratara da nam život bude pun plodova. Zbog toga nam Isus preporučuje čuvati neprocjenjivi dar, a to je veza s Njim, o kojoj ovisi naš život i naša plodnost. Uporno ponavlja: ''Ostanite u meni i ja u vama. […] Tko ostaje u meni i ja u njemu, donosi mnogo roda'' (Iv 15,4). Samo oni koji ostaju sjedinjeni s Isusom donose plod. Usredotočimo se na ovo.
Isus je pri kraju svog zemaljskog poslanja, na posljednjoj večeri s onima koji će biti Njegovi apostoli, On im, zajedno s Euharistijom, daje neke ključne riječi. Jedna od njih upravo je ova: ''Ostani'', odnosno ''Održi vezu sa mnom živim, ostani sa mnom spojen kao loze s trsom''. Koristeći se ovom slikom, Isus preuzima biblijsku metaforu koju su ljudi dobro poznavali i koju su susretali i u molitvi, kao u psalmu koji kaže: ''Vrati se, Bože nad vojskama, pogledaj s neba i vidi, obiđi ovaj vinograd'' (Ps 80,15). Izrael je vinograd koji je Gospodin posadio i za koji se brinuo. A kad ljudi ne donose plodove ljubavi koje Gospodin očekuje, prorok Izaija formulira optužbu koristeći se prispodobom o težaku koji je obrađivao svoj vinograd, čistio ga od kamenja i sadio cijepljene trsove očekujući da će trs dati dobre plodove loze, ali umjesto toga trs je izrodio samo nezrelo grožđe.
I prorok zaključuje: ''Vinograd Gospodina nad vojskama dom je Izraelov; izabrani nasad njegov ljudi Judejci. Nadao se pravdi, a eto nepravde, nadao se pravičnosti, a eto vapaja.'' (Iz 5,7). Sam Isus, uzimajući u obzir Izaiju, iznosi dramatičnu prispodobu o najamnicima ubojicama, ističući kontrast između strpljivog Božjeg djela i odbacivanja Njegova naroda (usp. Mt 21,33-44).
Usporedba s trsom, dok izražava Božju brigu punu ljubavi za nas, s druge nas strane upozorava, jer, ako prekinemo tu vezu s Gospodinom, ne možemo donositi plodove dobrog života i sami riskiramo da postanemo suhe grane koje se bacaju.
Braćo i sestre, u pozadini slike koju je Isus upotrijebio, također mislim na dugu povijest koja povezuje Veneciju s radom u vinogradima i proizvodnjom vina, s brigom mnogih vinara i s brojnim vinogradima koji su iznikli gore na otocima u laguni i u vrtovima između gradskih ulica, i onima koji su angažirali redovnike u proizvodnji vina za svoje zajednice. Misleći na to, nije teško dokučiti poruku prispodobe o trsu i lozama: vjera u Isusa, veza s Njim ne zatvara našu slobodu, već nas, naprotiv, otvara da prihvatimo sokove Božje ljubavi koji umnožava našu radost, brine se za nas brigom dobrog vinara i čini da mladice rastu čak i kada tlo našeg života postane sušno.
Usporedba koja je došla iz Isusova Srca može se iščitati i razmišljanjem o ovom gradu izgrađenom na vodi, koji je zbog svoje jedinstvenosti prepoznat kao jedno od najevokativnijih mjesta na svijetu. Venecija je jedno s vodama na kojima stoji, a bez brige i zaštite ovog prirodnog okruženja mogla bi čak i prestati postojati. Takav je i naš život: i mi smo, oduvijek uronjeni u izvore Božje ljubavi, u krštenju smo preporođeni. Vodom i Duhom Svetim preporođeni smo na novi život i u Kristu ucijepljeni kao loze u trs. U nama teče sok te ljubavi bez kojeg postajemo suhe grane koje ne donose ploda. Blaženi Ivan Pavao I., dok je bio patrijarh ovoga grada, jednom je rekao da je Isus ''došao ljudima donijeti vječni život […]. Taj život je u Njemu i prelazi s Njega na Njegove učenike, kao što se sok diže od trsa do grana vinove loze. Svježa je voda, koju On daje, izvor koji uvijek teče." (A. LUCIANI, Venecija 1975.-1976. Opera Omnia. Govori, spisi, članci, sv. VII, Padova 2011., 158).
Braćo i sestre, ovo je važno: ostati u Gospodinu, ostati u Njemu. I ovaj glagol, ostati, ne treba tumačiti kao nešto statično, kao da nam želi reći da ostanemo mirni, nepokretni u pasivnosti. Poziva nas da se pokrenemo, jer ostati u Gospodinu znači rasti u odnosu s Njim, razgovarati s Njim, prihvatiti Njegovu riječ, slijediti ga na putu prema Kraljevstvu Božjem. Dakle. Potrebno je krenuti na put za Njim, prepuštajući se Njegovu evanđelju i postajući svjedoci Njegove ljubavi.
Zato Isus kaže da onaj tko u Njemu ostaje donosi plod. I to ne bilo koji plod! Plod trsa u kojima teče sok jest grožđe, a od grožđa dolazi vino, što je najbolji mesijanski znak. Isus, Mesija poslan od Oca, donosi vino Božje ljubavi u srce čovjeka i ispunja ga radošću i nadom.
Draga braćo i sestre, to je plod koji smo pozvani donositi u našim životima, u našim odnosima, na mjestima koja svakodnevno posjećujemo, u našem društvu. Ako danas pogledamo ovaj grad Veneciju, divimo se njegovoj očaravajućoj ljepoti, ali također smo zabrinuti zbog brojnih problema koji mu prijete: klimatske promjene, koje utječu na vode Lagune i na teritorij; krhkost građevina, kulturne baštine, ali i ljudi; poteškoće u stvaranju okruženja koje je na razini čovjeka kroz odgovarajući turistički menadžment; kao i sve što te stvarnosti stvaraju s rizikom u smislu potrošenih društvenih odnosa, individualizma i usamljenosti.
A mi kršćani, koji smo loze sjedinjene s trsom, vinogradom Boga koji brine za čovječanstvo i koji je stvorio svijet kao vrt da u njemu cvjetamo i činimo ga bujnim, kako odgovaramo? Ostajući sjedinjeni s Kristom, moći ćemo donijeti plodove Evanđelja u stvarnost u kojoj živimo: plodove pravde i mira, plodove solidarnosti i uzajamne brige; pažljivi izbori za očuvanje ekološke baštine, ali i ljudske: trebaju nam naše kršćanske zajednice, naša susjedstva, naši gradovi, da postanu gostoljubiva, uključiva mjesta. A Venecija, koja je oduvijek bila mjesto susreta i kulturne razmjene, pozvana je biti znakom ljepote dostupne svima, počevši od najmanjih, znakom bratstva i brige za naš zajednički dom.
Draga braćo i sestre, lijepo je što u vašem gradu možete osjetiti ozračje "Biennala", koji prikuplja, istražuje i širi višestruko bogatstvo umjetnosti. I želio bih vam reći ovo: Evanđelje, preobražavajući i oblikujući naše živote, također nas želi učiniti umjetnicima sposobnima širiti plodove ljubavi i radosti posvuda. Molim za vas, molim da se ljepota ovoga grada očituje u licima i gestama svih vas koji ga volite i živite u njemu.