Kako internetski mediji utječu na mentalno zdravlje djeteta u razvoju?
Pročitajte kako internetski mediji utječu na psihički, fizički i duhovni razvoj djeteta. Saznajte što se može poduzeti kako bi se djeca zaštitila od loših utjecaja i u čemu su zapravo internetski mediji dobri za vašu djecu.

Svaka nova generacija djece u ranim godinama započinje se služiti internetom. Internet ima značajnu ulogu u odgoju i obrazovanju djece i često zamjenjuje ulogu koju bi djetetu trebali pružiti roditelji, skrbnici, učitelji. S obzirom na to da je današnjica pala pod utjecaj interneta i tehnologije, više od 80 posto djece informatički je pismeno u skladu sa svojom dobi. Svako treće dijete prema istraživanjima je naprednije za svoju dob, stoga bi roditelji trebali nadgledati način korištenja interneta kod djeteta.
Interakcija između djece i interneta započinje već u njihovim prvim godinama života. To nas dovodi do pitanja o tome kakve će posljedice internet ostaviti na dijete. Provođenjem prvog nacionalnog istraživanja u Republici Hrvatskoj povodom upotrebe interneta u dječjoj dobi, dobiveni su rezultati kako više od 90 posto djece internet koristi kao oblik zabave, a ne kao podlogu za edukaciju. Najzastupljenija stranica koju koriste je YouTube, zatim Tik ok te Minecraft i Roblox. Uporaba tehnologija dovodi do stvaranja jaza između generacija, što uvelike utječe na djetetov razvoj i njegovo ponašanje, ovisno o tome što koriste i na koji način. Istraživanja su dokazala kako djeca koja svakodnevno koriste internet puno lošije spavaju od onih koji ga malo koriste, pretjerano osvjetljenje malih ekrana, nekontrolirani zvukovi i brzine slika ubrzano luče hormon melatonin koji je zadužen za san, smanjuju dječju koncentraciju i ostavljaju ih u adrenalinskoj fazi. Takva neispavana stanja djeluju negativno na dijete. Narušavaju dječji mir, stvaraju im razdražljivost, pospanost, agresivnost i negativno djeluju na koncentraciju i pamćenje. Nadalje, ako djeca prate neprilagođene sadržaje, mogu izmijeniti svoju ličnost i upasti u duhovne probleme agresije, zajedljivosti, pornografije, psovanja, bijesa od malih nogu, što će izrazito negativno utjecati na njihovo odrastanje i ponašanje. Ako dijete podlegne u više takvih stvari, javlja se loša komunikacija, manjak razumijevanja, a često i depresivni i anksiozni poremećaji. Još jedna loša stavka interneta jest ta što crtići zamjenjuju usmene predaje djeci, koje ne samo da stvaraju maštu i potječu komunikaciju, već čine povezanost između djeteta i roditelja. U današnjem, modernom dobu roditelji prije spavanja djeci puste crtić umjesto da im ispričaju nekakvu priču ili razgovaraju s njima prije počinka. Tu automatski pati kognitivni sistem djetetova razvoja. Razvijanje mašte se usporava, koncentracija opada i mogućnosti za povezivanje stvari i situacija svode se na minimum. Također, neučestala komunikacija s okolinom izvan ekrana negativno utječe na djetetov govor, stvara mu poteškoće pri izgovoru nekih riječi ili slova, utječe na loš redoslijed slaganja riječi u rečenici, umanjuje djetetove neverbalne komunikacijske vještine poput tzv. kontakta očima , gestikulacije rukama ili bezvučnog govora. S druge strane, internet nudi i jako korisnih stvari i sadržaja za djecu. Neki od njih su virtualne učionice koje im mogu pomoći pri učenju školskog gradiva, ili filmići prilagođeni njihovim uzrastima o produbljivanju vjere, o pristojnom ponašanju, o kulturnoj komunikaciji i sl. Svakako, roditelji trebaju moći procijeniti kada je njihovo dijete spremno za virtualan svijet i danonoćno pratiti što i kada gledaju te kako to utječe na njihov razvoj i ponašanje.
Internet je bitna stavka današnjeg vremena, i preko njega se komunicira, susreće, obavljaju se razni poslovi. Moramo biti svjesni kako nije svaki internetski medij istinit i kako svjesno uzimamo informacije s njega i pohranjujemo u svoju memoriju. Djecu bi trebalo zaštititi od lošeg utjecaja, od lažnih vijesti i pružiti im ugodno okruženje za zdrav mentalni, psihički i duhovni razvitak. Velika je odgovornost medija, a još veća je odgovornost novinara. Za kraj, sjetimo se uvijek kako su djeca neiskvarena i neiskusna, nadasve jako naivna te da je poželjno zaštititi ih od negativnih plasiranja i nuspojava korištenja interneta kako bi mogli izrasti u zdrave ljude.
*Cilj rubrike "Zdravo društvo" je promicanje zdravlja i zdravstvenog odgoja, s posebnim naglaskom na promicanje mentalnog zdravlja te prevenciju porasta kroničnih bolesti, stresa, anksioznosti, depresije i nezdravih životnih navika. Želimo raditi na promociji svega onoga što je dobro, poticajno i korisno za ljudsko zdravlje te upozoravati na sve ono što našem zdravlju šteti. Projekt se financira sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
Literatura:
https://www.apa.org/news/press/releases/2000/04/video-games
Barić A. - „Utjecaj digitalne tehnologije na razvoj djece predškolske dobi – perspektiva roditelja“ (diplomski rad), Zadar, 2024.