Komunikacija s osobama s invaliditetom (2)

Komunikacija s osobama s invaliditetom (2)

Komunikacija s osobama s intelektualnim poteškoćama i duševnim smetnjama.

Autor
Laudato
Fotograf
Pixabay
Objavljeno:
 
26.01.2024 11:27

 

Komunikacija s osobama s invaliditetom izuzetno je važna kako bismo bolje upoznali njihove stvarne potrebe. Svaka je osoba jedinstvena, a ta jedinstvenost odražava se i u načinima na koje komunicira i razumije prenesene informacije. Stoga je važno svakom pojedincu pristupiti s poštovanjem, uvažavajući njihove specifične potrebe kao sudionika komunikacije. Komunikacija s osobama s invaliditetom zahtijeva prilagođene pristupe i strategije kako bi se postiglo učinkovito i inkluzivno razumijevanje. Osobe s oštećenjem vida i sluha suočavaju se s posebnim izazovima u svakodnevnoj interakciji, pa je ključno prepoznati njihove potrebe i prilagoditi načine komunikacije kako bi se omogućilo njihovo aktivno sudjelovanje u društvenom životu (Beukelman & Mirenda, 2013).

Prilikom uspostavljanja komunikacije s osobom s invaliditetom, korisno je započeti razgovor pitanjem o tome koji im je način komunikacije najugodniji. Također, važno je postavljati jasna pitanja i biti strpljiv, dajući dovoljno vremena da osoba razmisli i odgovori. Komunikacija je dvosmjeran proces, što znači da trebamo pažljivo slušati sugovornika i voditi računa o njegovoj intimi, izbjegavajući previše osobna pitanja. Potrebno je paziti da ne preuzmemo potpunu kontrolu nad razgovorom, jer fokus treba biti na osobi s kojom komuniciramo, a ne na nama samima. Dok smo u posljednjem tekstu govorili o komunikaciji s osobama s oštećenjem vida i sluha, sada se želimo usredotočiti na komunikaciju s osobama s intelektualnim teškoćama i duševnim smetnjama.

Komunikacija s osobama s intelektualnim poteškoćama

Komunikacija s osobama s intelektualnim teškoćama zahtijeva specifičan pristup koji obuhvaća prilagodbu jezika, stilova komunikacije i neverbalnih znakova kako bi se osiguralo jasno i učinkovito razumijevanje. Osobe s intelektualnim teškoćama često imaju izazove u procesuiranju složenih informacija, stoga je ključno koristiti se jednostavnim, jasnim i izravnim jezikom. Za početak komunikacije, ako je osoba punoljetna, a nije dala dopuštenje da joj se obraćate s ti, obraćajte joj se iz poštovanja s Vi. Potrebno je voditi računa da ne infantiliziramo odrasle osobe jer one nisu djeca. Važno se pridržavati se i nekoliko sljedećih uputa:

U komunikaciji koristiti se jednostavnim jezikom i davati jasne i nedvosmislene upute: Važno je koristiti se kratkim rečenicama i jednostavnim rječnikom. Umjesto apstraktnih pojmova, preporučuje se upotreba konkretnih primjera. Na primjer, umjesto "potičemo kognitivni razvoj", bolje je reći "igre koje poboljšavaju razmišljanje".

Ponavljanje i provjera razumijevanja izuzetno su važni. Ključne informacije treba redovito ponavljati i provjeravati jesu li pravilno shvaćene. Postavljanje pitanja pomaže u osiguranju da sugovornik razumije poruke koje su prenesene.

Prilikom komunikacije potrebno je koristiti se i vizualnim pomagalima. Korištenje slika, grafika i piktograma znatno olakšava komunikaciju. Vizualna pomagala pomažu u boljem razumijevanju i zadržavanju informacija.

Potrebno je imati strpljenja i empatiju za osobe s kojim komuniciramo. Osobe s intelektualnim teškoćama mogu trebati dodatno vrijeme za obradu informacija i davanje odgovora.

Prema istraživanjima, uspješna komunikacija s osobama s intelektualnim teškoćama temelji se na individualiziranom pristupu i primjeni prilagođenih komunikacijskih metoda (Smith & Tyler, 2010). Primjena ovih strategija doprinosi poboljšanju kvalitete interakcija i omogućuje osobama s intelektualnim teškoćama aktivno sudjelovanje u komunikaciji.

Komunikacija s osobama s duševnim smetnjama

Na početku ovakve komunikacije valja izgraditi povjerenje s osobom s kojom komuniciramo. Samo ako izgradimo iskreno povjerenje, komunikacija može biti ostvarena, stoga ono predstavlja temelj iz kojeg sve drugo proizlazi. Nastavno na povjerenje, treba poštovati i dostojanstvo sugovornika i ne poistovjećivati osobu s njezinim duševnim smetnjama (na sličan način kako ne poistovjećujemo osobu/grješnika s grijehom koji čini).

Ako je to potrebno, pri razgovoru se valja koristiti jasnim i kratkim rečenicama koje nisu dvosmislene i koje ne aludiraju na neku prijetnju. Podsjetimo se kako ovdje gradimo jedno prijateljstvo koje je obgrljeno povjerenjem. Iako se povjerenje teško stvara, vrlo lako se može uništiti, stoga treba ostati u istini i dosljedan u komunikaciji. Ako pak sugovornik isprva ne razumije ono što ga se pita, potrebno je zadržati dozu strpljenja i preoblikovati rečenicu. Treba sugovorniku jasno dati do znanja kako ga se čuje, kako razumijete njegove potrebe i probleme i kako nije sam u tome. Kao i u prvom slučaju, i ovdje treba izbjegavati infantilizaciju sugovornika.

Na koncu, kad govorimo o komunikaciji, treba voditi računa i o svim neverbalnim radnjama, odnosno gestama. Ovdje treba drukčije reagirati kad govorimo gledanje u oči, ono se može protumačiti kao prijetnja i imati suprotan učinak u smislu narušavanja komunikacije i gubitka povjerenja. Kako biste izbjegli taj nemir kod osobe, nemojte pretjerano gledati sugovornika u oči. Nemojmo izgubiti iz vida da sve što činimo, činimo iz ljubavi, stoga se u skladu s tim i ponašajmo.

*Glavni cilj otvaranja naše rubrike “Vrijediš više” jest pokazati svakoj osobi s invaliditetom (tjelesnim ili psihičkim) da je vrijedna, nezamjenjiva i potrebna društvu u kojem živi. Uz to, svaka osoba posjeduje intrinzično dostojanstvo ljudske osobe i moraju joj biti osigurana sva osnovna ljudska prava. Nastojimo donositi svjetlost u tmurnu svakodnevnicu i boriti se protiv svakog oblika stereotipa i predrasuda, kao i protiv nasilja koje bi bilo usmjereno prema osobama s invaliditetom. Projekt je sufinancirala Agencija za elektroničke medije, iz Fonda za pluralizam.

Jeste li ovaj mjesec uplatili za Laudato TV? Znate li da naš rad ovisi gotovo isključivo od donacija dobrih ljudi? Pridružite nam se u Klubu prijatelja!

Još iz rubrike:

Još iz rubrike: Vrijediš više